El-sykkel batterier fungerer på samme måte som på telefon, bil osv. Det de fleste ikke vet er at man skal helst aldri lade ett batteri mere enn 80% og helst aldri la det synke under 20% for at det skal vare lengst mulig.
De fleste har vel kjøpt en ny telefon og merket at batteriets kvalitet synker over tid. Dette er fordi man ofte alltid lader opp til 100%. Teknologien på nye elbiler er at den automatisk stopper å ta imot strøm på 80% med mindre du endrer i instillinger fordi du trenger ekstra rekkevidde neste dag. Dette er for at batteriets kvalitet skal være så godt som mulig over tid.
- Vinterlagring
Mange parkerer elsykkelen på vinteren og lar den stå stille til neste sesong. Da er det viktig å lagre batteriet riktig, hvis ikke kan man risikere at batteriet blir dårligere og at garantien frafaller hvis man ikke har tatt vare på det selv. Det man skal gjøre for at batteriet skal holde seg best mulig gjennom den kalde årstiden er:
-Legge batteriet ett tørt sted med jevn temperatur. Helst mellom 10-25 grader.
-Vedlikeholdslade. Man skal lade batteriet 1 gang i måneden selvom batteriet ikke er i bruk. Batteriet vil ha noe utladning av seg selv så dette er viktig for at batteriet ikke skal bli ødelagt.
-Dette gjelder også for selve laderen. Så legg batteri og lader sammen tørt og varm så lenge de ikke blir brukt.
- Vintersykling
Sykler du på vinteren blir jo batteriet ladet jevnlig som anbefalt. Men det er fortsatt utsatt for mye kulde. Vi anbefaler derfor at du tar med deg batteriet inn etter hver sykkeltur. Helst la sykkelen stå inne eller i garasje også.